måndag 25 oktober 2010

Jag vann!

Ikväll har här förts ett matkrig...
Jag hade lovat Molly att få välja middag (utifrån vad som fanns hemma i frysen). Hon valde köttfärssås, pasta och bulgur. Jag svarar att hon måste välja mellan pasta och bulgur. Hon bråkar och gormar. Men tillsist säger hon att hon väljer bulgur. Fine (dock inte vad jag hade valt till köttfärssås).

När middagen är klar ropar jag in barnen till köket. Molly får utbrott igen (typ 3dje sen hämtning). Hon ville ju ha pasta också! Jag förklarade att jag inte tänker laga både och och nu har jag bara lagat bulgur för det var vad hon sa.
Molly vrålar, bråkar och stänger in sig på sitt rum. Börjar känna igen mönstret...

Sätter mig för att äta med Pontus och förklarar att jag inte tänker mata honom ikväll. Han sätter igång stora vattenfallet och ylar om hur trött han är. Jag förklarar att jag visst kan mata men då blir det inget dataspel efter maten och inget Ben10 på tvn. "Men jag kan ju mata för du orkar ju inte spela dator heller då ju."
Han satte igång att leka med en leksak vid matbordet vilket fick mig att ryta i med arga rösten om att ta bort leksaken från matbordet.
Stränga mamman in da house...
Jag åt upp min mat och satte igång att diska.

Pontus fortsatte att yla, bråka och argumentera. Jag stod fast. Sen började jag säga att, nu är det bara 20 minuter kvar till Ben10 osv. När det var 18 minuter kvar satte han igång att äta maten. Åt upp på kanske 5 minuter och dukade av. Så han hann till och med spela dator också en liten stund.
När Ben10 började stängde han av spelet och satte sig vid tvn. Molly kommer ut och får tokspel för att datorspelet är avstängt. Hon blir lovad att få spela lite till om hon äter upp maten....
"Jag tänker äta maten nu mamma". Yes! Jag vann igen!
Hon åt upp allt och dukade av efter sig.

Nu är det baddags och det är så härligt att höra hur de småpratar i badrummet. :)

Är fortfarande rätt orolig för Ville. Han är inte sig själv riktigt och varken äter eller dricker så mycket som han borde. Längtar efter att få tillbaka min vanliga katt...

2 kommentarer:

  1. B var ju här igår och fick se våra katter för första gången. Hon tyckte vår lille Sid var en kopia av Ville! Det var precis vad jag tyckte när jag såg bild på honom på FB häromdagen.

    Hur mår han?

    SvaraRadera
  2. Roligt med en kopia! :)

    Det är sådär med Ville. Längtar efter att få tillbaka min vanliga katt. :(
    Hoppas så att han inte kommer behöva åka in igen...orkar inte ta ställning till vad jag i så fall skulle behöva besluta då. Just nu håller jag andan varje dag när jag kommer hem och kollar lådan. Mäter hans vatten. Idag har han inte druckit nåt alls på hela min arbetsdag. :(

    SvaraRadera