fredag 22 oktober 2010

Ledig fredag

Vaknade med samma dundrande huvudvärk som jag somnade med. Sov kanske max 5 timmar. Sömnen var inte direkt avslappnad. Klockan 7 kom ett surt sms...om taskiga ytterkläder och gympadojjor i snöväder. Snö? Hade inte ens märkt att det snöat.
Försökte få mig själv fokuserad. Ringde en massa samtal. Fick låna 10 tusen av snäll familjemedlem. Skönt, viss oro släppte när jag inte behövde ha magont över betalningen.
Försäkringsbolaget ringde angående min trasiga tvättmaskin som jag skadeanmält dagen innan. Jag försökte förklara att den inte just nu var högst upp på min prioriteringslista. Hon förklarade en massa uppgifter jag behövde ta reda på och återkomma till henne senast på måndag...

Försökte tvinga i mig frukost. Det gick sådär.
Kl 9 ringde de från djursjukhuset. Fick prata länge med den veterinär som hade hand om Ville då. Han hade då kateter, dropp och fick smärtstillande. Vi bestämde tillsammans om ett par prover som skulle tas och att han skulle få bli kvar till lördag kl 15 (efter Pontus bollskola).
Ikväll ska de ta bort katetern och sen är det bara att hoppas att han kommer igång att kissa som han ska under natten och morgonen. Gör han inte det måste jag ta ställning till om han ska tappas igen eller om han ska få somna istället. De valet vill jag inte ta. Inte ens tänka på egentligen. Och heller inte skriva det.
Hon skulle höra av sig om det blev några komplikationer så ikväll och natt hoppas jag att telefonen inte ringer.

Eftersom mina stackars barn troligtvis frös i sina dåliga ytterkläder så tog jag mig ner med jackor och mössor och sånt till skola och dagis vid 10. Fortfarande med bultande huvud. Osminkad. Oduschad.
En av fritidspersonalen frågade "Då får Molly gå hem tidigt idag?" när jag dök upp. Kunde bara få ur mig "Nej jag hämtar henne kl 15". Ville inte berätta för Molly på skolgården. Ville inte förklara för någon där just då. Hade fullt sjå att hålla ihop mig själv.

Hemma igen insåg jag att det bara var att ta tag i allt som behövde ringas angående tvättmaskinen. Fick i mig ett par huvudvärkstabletter som faktiskt hjälpte lite.
Elgiganten var inte till någon hjälp alls men när jag väl fick tag på en service-tekniker som servar min modell (på nåt företag som jag aldrig hört talas om) så fick jag hjälp med allt jag behövde. Eventuellt är det ett enkelt fel. Ska försöka laga den själv men ikväll orkar jag inte. Energin är slut.

Tvingade mig själv att ta tag i smutsdisken. Galet trött med ett huvud som inte riktigt verkar vara med i min värld.
Mera telefonsamtal. Jobbet ringde. "Vill du gneta i helgen?" Ja med tanke på den ekonomiska situationen så absolut. På söndag blir det troligen jobb och mormor är snäll och är barnvakt. Men nästa vecka blir det inget gnet (=extrajobb). Ett gnetstopp som jag självklart stöder.

Prövade att lägga mig i badet. Brukar pigga upp men det gick inte att få huvudet att slappna av. Upp igen, lite fräschare nu i alla fall.
Iväg att hämta barn på skola och dagis. Underbart att få kramas med barnen. Det behövde jag!
Visserligen fick Pontus tokspel på ica för att de inte har mjölkfri leverpastej men det gick över tillslut.
Sen hem. Berätta och förklara för barnen. Molly blev ledsen, men inte så mycket som jag var rädd för. Pontus frågar saker med jämna mellanrum. Och jag förklarar så gott jag kan. Det mesta accepterar de, till och med "vi får hämta honom imorgon OM han blir bra, jag vet inte det säkert"... Men jag ser att de tänker.
Nu under kvällen har både de och jag varit känsligare och retligare än vanligt.

Ben 10 på tv just nu och fredagsmys på bordet. Kladdkaka, glass och varma hallon.

Hoppas så att telefonen inte ringer ikväll eller inatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar