lördag 9 november 2013

Nacka kommun & Skolan

Ska försöka sammanfatta det som händer. Inte helt enkelt.

Vi hade utvecklingssamtal med Ms fröken i tisdags och fick bekräftat även från henne att M aldrig kommer klara att vara kvar i nuvarnade skola. Hon stöttar oss till 100% att M behöver få komma någonstans där verkasamheten är anpassad efter henne.
Fick också veta att skolan skulle ha ett möte (nu de närmaste dagarna) med kommunens resurssamordnare ang Molly och flera andra barn.

När jag kom hem skickade jag ett mail till resurssamordnaren för att boka in ett möte så vi föräldrar kunde få diskutera Ms skolplacering med henne. Tantskrället gav oss ett riktigt pissigt otrevligt svar. Hon vägrade boka in något möte med oss utan hänvisade till att Molly är skolan och rektorns ansvar att ta hand om. Att jag svarade tillbaka att de anpassningar skolan gjort hittils inte varit tillräckliga och att vi faktiskt har fritt skolval hade ingen som helst effekt. Hon hänvisade bara tillbaka till skolan.

Så. Jag mailade rektorn:
"Hej

Jag, *presentation av oss*.
Jag vet inte hur insatt du är i Mollys svårigheter? Hon har autism med normalbegåvning och kromosomavvikelsen Trippel-X, samt troligen dyslexi. Utreds desutom för epilepsi.
Hon har haft åtgärdsprogram och olika stöd sedan förskoletiden.
Hennes lärare XX arbetar med henne på ett helt fantastiskt sätt, och det finns en resurs i klassrummet och ett välarbetat åtgärdsprogram.
Trots detta når hon inte alls målen i skolan och hon mår i dagsläget väldigt dåligt och vantrivs i skolan. 
Molly klarar inte av det sociala samspelet och är dessutom väldigt ljudkänslig. Och då går hon redan i en liten klass på 16 elever. 
I dagsläget vet jag inte längre vilka anpassningar som kan göras. Vi har prövat allt som går att göra känns det som.
Vi har ett inbokat möte den 14/11 med XX (läraren) , YY (spec ped) och WW (bitr rektor).

Vi föräldrar (och även Mollys lärare) är av den uppfattningen att Molly behöver få gå i en resursskola/resursklass (ej särskola, då hon ej har någon utvecklingsstörning). 

Jag försökte idag ta kontakt med resurssamordnaren (på kommunen) för att boka in ett möte med henne för att diskutera Mollys skolplacering. 
Hon vägrade boka in möte med oss utan hänvisade istället tillbaka till skolan och att vi skulle ta kontakt med er för en dialog kring Mollys skolplacering. 
För mig låter det konstigt, då jag trodde att det var hon som var ansvarig för detta. Men det är alltså därför som jag nu kontaktar dig.
Tyvärr hittar vi inga bra skolalternativ för Molly inom Nacka kommun utan önskar att hon får placering i skola i annan kommun, men vi för gärna en dialog kring detta.

Med vänlig hälsning"

Rektorn svarade:

"Hej Emma,

Väldigt fint beskrivet av dig nedan! Jag förstår att du är bekymrad. Jag förordar ett möte med EHT-ansvarig bitr. rektor W W för att se om vi kan göra något ytterligare.

Jag vet att det kanske inte är någon tröst men det finns en paragraf i skollagen som kallas pysparagrafen. Den beskriver att barn med funktionshinder kan få betyget E även om vissa delar av kunskapskraven inte är uppfyllda. Det viktigaste är att hon utvecklas mot målen i bästa möjliga takt. Alla elever klarar tyvärr inte att nå målen trots ett optimalt stöd. Ibland är den insikten tung att acceptera.

Jag vet inte om Molly kan få det bättre någon annanstans. Jag känner inte till alternativen. Vi ska självklart undersöka om det finns andra möjligheter. Det låter som att du har undersökt alternativ som kan vara intressanta. Tipsa oss gärna om dem så ser vi efter hur de arbetar.

Tack för att du hör av dig så att vi kan hjälpas åt kring Molly!

Vänliga hälsningar"

Så detta var ju ett typiskt rektorssvar.
"Alla elever klarar tyvärr inte att nå målen trots ett optimalt stöd."
Det är här jag fastnar och blir ordentligt förbannad. För det första är Molly normalbegåvad, hon har en väldigt detaljerad utredning och testning som underlag kring detta. För det andra, M har inte haft optimalt stöd i nuvarnande skola. Nej.

Så där står vi nu. Rektorn vill (som det verkar) inte släppa M vidare till någon annan skola för hon är en inkomstkälla för dem (både skolpeng och tilläggsbelopp). Och kommunen vill inte ens träffa oss för en diskussion.

För att ventilera så skrev jag av mig på facebook. Det finns grupper med personer i samma sits som jag som är ett fantastiskt stöd och hjälp.
Med hjälp av deras tips kom jag fram till att:
1. Få iväg ansökningar till de skolor vi är intresserade av ändå. Bara skolan står bakom oss (hur vi nu skulle lyckas med det) så kommer kommunen betala beloppen till den nya skolan. Sagt och gjort. Jag kopierade intyg för glatta livet och hoppades att det skulle gå att få rektorn på hennes skola "på vår sida".
2. Inför mötet med skolan visa på alla de anpassningar som inte redan gjorts (som faktiskt kostar pengar dessutom) som M behöver innan man kan hävda att hon fått optimal anpassning. 

Till saken hör att ingen av de alternativ med små grupper för barn med speciella behov som finns i vår kommun passar för Molly. Tro mig. Jag har gått igenom varenda en. Jag hade förberett en massa underlag kring dessa alternativ för att förklara för kommunen varför ingen av dessa alternativ är bra för M. Men det underlaget har jag inte kommit i närheten av att få använda än.

Så det hela handlar om att få kommunen att gå med på en skolplacering i annan kommun. Och att för att det ska kunna ske så behöver vi ha nuvarande rektorn bakom oss.

Så "enkelt" trodde jag att det var....tills nya kommentarer på FB trillade in (och jag är tacksam för dem!).

"Inte för att lägga mer börda men ni bör ha mkt hjälp kanske tom juridisk eftersom ni bor i Nacka! Nacka e kända/Ökända för att krångla o släpper inte över många till specskolor"! Har provat själv då vi skulle kunna bo i Nacka men flera varv med resurssamordnare osv gav noll, hon erkände tom att det e lättare i Sthlm! Specskolor vissa känner till Nackas negativa inställning o att dom vägrar betala, allt ska ske oavsett resultat i Nacka o deras kommun...tyvärr"
"Nacka e värst i kranskommunerna o ökända....vi kunde inte ta lgh där pga detta....men i sthlm var det inga problem så man måste alltså se över vart man ska o kan bo om man har barn med extra behov...Tror specskolor drar öronen åt sig vid ansökan från förälder som bor i Nacka då dom mest troligt inte får pengar av Nacka förutom skolpeng, att Nacka vägrar släppa över , jag tjatade om alla skolorna tom Snitz som ligger i Nacka, men inte ens det! Dit släppte dom minsann bara fåtal för dom skulle klara sitt själva..."
 ""Ja jag har haft dialog med både resurssamordnaren som e stenhård o som rakt ut sa att dom betalar inte, dom har egna resurser grupper...dom hade 1 barn som fått "tillåtelse" att gå på annan skola o att dom betalade....men att dom inte ens lät barn gå på Snitz som faktiskt ligger i Nacka...men det kostar mkt pengar att först ge skolpeng o sen resurspengen man låter hellre barn misslyckas...så tolkar jag det, man tror sig ha kunskap som man faktiskt inte har...kör ett varv till o ge ett konkret exempel, säg till resurssamordnaren att om ni söker o kommer in på tex Lunaskolan, kommer ni då att betala! Bara så att du själv får höra!

Så där är vi nu. Det är inte "bara" en jävlig rektor och en dumskalle till resurssamordnare. Utan det är den värsta kommunen i Stockholms län och ökänd för att vara det. Skolor som vi vill att M ska gå på tackar troligen nej bara pga vilken kommun vi bor i. Känns ju muntert...
Det är ingen lätt match det här. Jag uppskattar allt stöd både från vänner och okända som jag fått hittils.
Många som varit i samma sits har gett upp och flyttat inför dessa svårigheter.
Jag kan inte påstå att tanken inte slagit mig....men hur jag vrider och vänder på det. Så går inte det heller. Kanske kommer ett separat blogginlägg om det senare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar