måndag 9 september 2013

Detaljer ;-)

Hm...det önskades visst mer detaljer. Nå, torpet heter Nyberg och ligger granne med min systers torp (250 m fågelvägen).

Idag blir det mest lite Nyberg historia. En mer utförligare historik kommer vid ett senare tillfälle, tar det lite kort nu.

Nyberg är byggt 1864 eller 1865. Eventuellt har det tidigare legat en annan stuga på ungefär samma plats men det är något som jag på något sätt får forska vidare i.
Anledningen till att jag tror det är för att familjen som flyttade in i det nybygda Nyberg precis innan bodde något som kallas: Snarans stuga (min systers torp på andra sidan åkern/ängen/tistelhavet heter ju Snaran). Denna "Snarans stuga" försvinner samtidigt från husförhörsböckerna och det får mig att tro att den rivits. Exakt var den låg har jag förstås ingen aning om. Men i närheten av Snaran och den kan ju ha legat på samma plats som nuvarande Nyberg.
Får leta reda på någon hembygdsforskare i Tjällmo vid tillfälle. Jag har ju mer forskat om personer än om platser tidigare.

Hur som helst...

Fadern i huset, Anders Magnus Jonsson, står som ägare och dräng till backstugan Nyberg. "Backstuga" innebar att han bara ägde huset som stod på ofri grund. Alltså han ägde inte marken utan arrenderade den. Om han hade eget bruk eller inte eller om han tjänade i Karstorp (som Nyberg tillhörde) är lite svårt att sia om...kanske t.o.m. både och.
Han och hans fru får 2 barn som så småningom flyttar hemifrån.
1891 dör hans fru och 1898 flyttar Anders Magnus från Nyberg.

Sen kom nästa familj...
Arbetaren Karl Johan Johansson med fru och 2 barn. Han tjänade innan dess som statardräng hos en rättare (=arbetsledare på gård) och fick troligen lära upp sig till rättare på det sättet. 1900 står han nämligen som rättare själv.
Rättaren och hans fru får under åren 10 barn som växer upp på Nyberg. Under perioden 1904-1914 bor även hustruns bror inneboende hos dem.
1941 är det sista året som går att få fram i husförhörslängderna (pga 70-årig sekretess).Då bor bara förre rättaren med hustru och 2 vuxna ogifta barn kvar hemma.

Vad hände med Nyberg efter 1941? Hur länge bodde familjen kvar och hur länge har det stått tomt?

En tanke slog mig häromdan att det fanns en möjlighet att någon av barnen faktiskt kunde vara vid liv fortfarande.
Eniro gav inget napp men det gjorde birtday.se.
Den ogifta dottern, som fortfarande bodde hemma 1941, bor idag i Tjällmo på ett äldreboende. Hon fyller 100 år om 77 dagar. Henne bara måste jag träffa och hoppas att hon är klar och kan berätta mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar