torsdag 5 september 2013

Torp-dröm

Jag har en dröm. Har haft den i flera år men den har bara blivit mer och mer specifik.
I somras kulminerade det med att jag blev kär i ett relativt välbevarat gammal torp som stått öde i flera år.

Och det var ungefär då som jag insåg att den drömmen faktiskt också kunde bli verklighet. Innan har jag suttit på hemnet och tittat och insett att jag inte alls har råd med olika ställen.
Men det här...
Banken jublade inte direkt åt förslaget. Men det var egentligen ganska väntat, jag hade redan mentalt ställt in mig på att bara köpa själva huset (husen) men arrendera marken och då slipper jag helt blanda in banken just nu. Arrendet vill jag ha på lååång tid (50 år) och senare i livet så småningom köpa marken, avstyckning, lagfart och allt sånt där.
Nu blir det på sätt och vis enklare.

Så idag har jag fixat med köpekontrakt (avtal om överlåtelse av byggnad på ofri grund), arrendeavtal och servitut (för vägen).
Pust! Det är ju inte utan att man blir lite matt av allt juridiskt snack, så jag varvar det med byggnadsvård, bakugnsrenovering och fotogenlampor. ;-)

Borde inte skriva för mycket. Jag har redan närt den här drömmen och hunnit planera och tänka en hel del sedan jag först kom på tanken.
Men ikväll ska jag ringa ägaren (vi talade med hennes man i somras) och hoppas på positivt svar.

....så nu har jag ringt på det fasta nummer som eniro uppgav. Men den tanten som svarade sa att hon kunde nås på ett mobilnr som jag fick. Försökte ringa även på det men där svarade ingen och det gick inte heller vidare till något mobilsvar.
Så fortsättning följer... Kanske har bättre lycka att få svar på dagtid imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar