lördag 9 november 2013

Flytt!?!

Det är inte bara en familj som i samma sits som oss inte orkat ta fajten med skola och kommun utan istället valt att flytta till en annan kommun.....det är flera familjer. Många säger att det är det bästa de gjort. Flyttat.

Mina barn vill inte flytta. Jag vill inte flytta. Vi har bott här i Älta sen 2005 då Pontus föddes. Det är 8 år.
Vi har hunnit rota oss. Barnen älskar sin närmiljö, deras trygghet...och ska jag vara ärlig så är det min trygghet också. Här har vi en underbar habilitering med fantastiska människor som försöker hjälpa oss efter bästa förmåga. Vi har också världens underbaraste barnläkare på Nacka barnläkarmottagning som alltid ringer max en dag efter att jag mailat och behövt hjälp med något. Vi har också haft finfin kontakt med samtliga på bup. Vi har fina vänner här i Älta. Människor som känner oss. Som känner mig och som känner mina barn....
På andra sidan gatan bor deras pappa. Barnen bor varannan vecka och kan lätt gå över och hämta något glömt eller bara komma över för att de vill.

Men visst. Jag har tittat på alternativen.
Jag står sedan många år i Stockholms bostadsförmedling. Jag kan kanske få en lägenhet i Högdalen, Rågsved, Grimsta, Akalla. No offence, ni som bor i dessa områden....men mina barn skulle aldrig bli lika trygga där som de är i Älta.
Bostadsrätter då, kanske någon undrar. Jovisst. Som ensamstående skulle jag kunna få lån på 1500 000. Och även om jag inte har någon kontantinsats så finns det säkert något hutlöst ränteinstitut som kan låna mig till det. Och vad får jag för ett sånt lån? Jo mindre lägenheter än det jag har idag... i Skarpnäck, Rågsved och Tensta.
Vi kan inte bo i något mindre än en 3a (Molly måste ha eget rum) och jag har inte råd med högre hyra/avgift än det jag har idag.
Deras pappa har heller inte bil och körkort kan tilläggas. Barnen bor ju som sagt varannan vecka. Han har inte heller möjlighet att flytta. Har stått kortare tid i bostadskön än jag som stått sedan 2005.

Så så är det med den saken. Vi bor 300 meter från gränsen till Stockholms kommun. Och det är här vi vill vara . Ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar