onsdag 20 november 2013

Skolmötet

Vet att det finns de som väntat på en sammanfattning...
Dagarna efter mötet var jag rätt färdig mentalt och sen åkte jag på förkylning efter det som ett brev på posten. Kanske inte så konstigt egentligen. Och som vanligt så har mina bihållor ballat ur så jag knaprar medicin för det också.
Men mötet var det ja...

Närvarande var: jag, Ms pappa, stöd från habiliteringen, Ms lärare, specialpedagogen och biträdande rektor.

Jag orkar inte ens nu gå igenom hela mötet i detalj känner jag. Det var svårt även där att prata om Ms mående utan att börja böla. Men det fyller kanske en effekt vad det gäller påverkan det också. Men hur som haver så blir detta mer en sammanfattning.

Vi började med att konstatera att detta mer var ett krismöte ang M än ett möte för att skriva åtgärdsprogram. Vi diskuterade vad hon behöver och fick höra vad kommunen sagt till skolan ang placering på friskolor i andra kommuner.
Enligt kommuntanta (som jag skrivit om förr) så får inga barn i Nacka placering i någon specialskola i annan kommun detta pga att skolorna inte nöjer sig med det tilläggsbelopppet barnet har idag utan kräver mer. Det här var ett argument som jag inte riktigt hört förr men som jag så klart undersökte i mina grupper och nätverk på facebook när jag kom hem.
Däremot hade kommuntanta sagt att vad det gällde kommunala skolor i andra kommuner så gick det hur bra som helst att få gå där.

Biträdande rektor berättade att ht 2014 skulle de två parallellklasserna slås ihop. Dvs om alla går kvar så blir det 30 barn i klassen. Min enda kommentar till det var att M INTE kommer vara kvar då.

Så vi började med att diskutera de få små undervisningsgrupper som finns på ett par skolor i Nacka kommun. Och jag fick förklara varför ingen av dem passade M. Vi kom ändå fram till att det kanske kanske (vi är tveksamma) skulle passa med en skola. Om man ville söka dit för ht 2014 så skulle en ansökan in före 1/12. Lite brådis m.a.o. Det bestämdes att spec ped, lärare och bit.rektor snarast skulle besöka skolan och bilda sig en uppfattning och om de tyckte det var bra så skulle även vi föräldrar få besöka den. Förutsatt förstås att de ansåg sig ha någon plats ledig ht 2014.
Nå, jag är tveksam som sagt men har stort förtroende för Ms lärare. Hon skulle inte rekommendera något som inte passar M.

Och vad är nästa lösning då om inte det passar. Ja då ansåg ju vi att skolan var skyldig att skapa en liten undervisningsgrupp. Det här var en tanke som Ms lärare väckt hos mig som jag faktiskt inte själv tänkt så mycket på innan. Visserligen är vi rejält trötta på skolan, rektor och rast- och fritids-personal och mycket annat är under all kritik. Men. Det är ändå så att M är "rätt" trygg på den här skolan. Hon kan gå till den själv hemmifrån och hon känner till lokalerna. Vi byter inte det mot någon okänd skola med liten grupp i en annan kommun.
Biträdande rektor skulle se om det fanns underlag (tillräckligt med passande barn) för att starta en sån här grupp. Barn med autism eller andra barn med behov av långsammare inlärningstakt (alternativ pedagogik). Det ska inte vara barn med utåtagerande beteende (adhd-problematik) i gruppen. Senast i januari-februari skulle vi få besked (och tro mig jag kommer vara på honom som en igel efter jullovet).

Det var väl ungefär så här långt vi kom. Jag fick citera skollagen och andra lagar ett flertal gånger för att bevisa för bit rektor att vi faktiskt kan våra saker. Att man inte får säga att skolan inte har råd när det gäller särskilt stöd t.ex.

Vi bestämde ett nytt möte den 9/12 för att göra ett nytt åtgärdsprogram. Vi krävde också en enskild resurs för M under vårterminen för att hon ska klara av att fortsätta i skolan. Hoppas få svar på det den 9e. Krävde i vilket fall att få svar före jullovet. Vi diskuterade också vad vi ansåg vara en bra resurs för M.
Jag krävde också att biträdande rektor till det mötet skulle ta med en kopia på Ms beslut gällande hennes tilläggsbelopp. Det har vi all rätt att få ta del av.

Biträdande rektorn och läraren försvann vidare på andra möten och vi andra satt kvar och ventilerade ett tag till. Specialpedagogen och hab tycker att det är hemskt hur det sköts och vi nämner att vi funderar på att blanda in media och skolinspektionen. Nackdelen förstås är (som jag vet) att en utredan hos skolinspektionen tar väldigt lång tid. Tid som M inte har riktigt.

Och det var det mötet. Hur har då vi föräldrar valt att gå vidare efter mötet? Det blir ett kommande inlägg för nu måste jag hämta barnen och åka till simskolan. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar