torsdag 12 december 2013

"Du skulle ju inte vara hemma!?"

Idag kom Molly hem själv från skolan (eftersom P skulle vara med i luciatåget lite senare).
Jag öppnade ytterdörren för henne när hon kom hem.

M: (arg) Du skulle ju inte vara hemma!?
Jag: Jo gumman, jag sa ju det. Jag sa att jag finns hemma när du kommer hem.
M: (inte riktigt nöjd) Men ska inte jag se på Pontus sen?
Jag: Jo vi ska ju gå till skolan tillsammans när jag har packat fikat.

Efter en liten stund försvinner hon in på sitt rum. Idag har varit en bra dag i skolan. Det är synnerligen ovanligt. Hon sätter sig annars i vanliga fall utslagen och emotionellt slut framför tvn när hon kommer hem.
Nu kvittrar hon och leker så som hon annars bara brukar göra på helgmorgonar. Härligt, sånt gör mammahjärtat glad. :)

(Vet att vissa hävdar att barn med autismproblematik inte kan leka. Det stämmer inte direkt här. Själv kan hon leka hur bra som helst, men att samspela i lek med andra går inget vidare.)

Jag har å andra sidan bara lyckats duscha och klä på mig....på 5 timmar. Nu ska jag i alla fall packa ihop lite fika att ta med till lussefirande i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar