tisdag 10 december 2013

Skolupdate

Tänkte jag skulle rapportera lite efter måndagens möte med skolan.
Känner mig för en gångs skulle inte som en urvriden disktrasa (annat än att jag ju fortfarande har noll energi) men pappersnäsdukarna som jag hade med slapp jag använda.

Biträdande rektorn berättade att de beslutat att starta en liten undervisningsgrupp och att dra igång den redan i februari (åk 3-4). Det beslutet hade tagits i fredags så vår stackars lärare fick också höra det (lätt överrumplad) på mötet. Den kommer bestå av 5 elever som alla är lugna och behöver en lugnare miljö och annan inlärningstakt. Så långt låter det ju rätt okej.
Nu i vår ska gruppen ha första lektionen 8.10-9.30 i den lilla gruppen sen ska de följa sin ordinarie klass. Och på eftermiddagen ska de eventuellt ha ett pass tillsammans med någon från fritids. Den första timmen ska has av en med lärarkompetens som tydligen redan finns på skolan (vem?). Denna lärare måste samarbeta och kommunicera med den vanliga klassläraren. Det är väl här jag tycker det känns rörigt. De går i denna gruppen för att de behöver få lära i en annan takt, men hälften av lektionerna ska de ha i sin vanliga klass och de kommer då komma tillbaka och upptäcka att de missat en massa olika saker som de andra gjort på förmiddagarna som dessa barn kommit efter. Det handlar ju om att de i den lilla gruppen ska få jobba mer individuellt med sina styrkor. Om de lär sig bättre om gångertabeller genom att räkna ben på djur så ska de få lära så....men det funkar ju inte om de sen kommer tillbaka till klassen och har missat sånt som de behöver förstå för att hänga med på nästa lektion.
Nej det känns lite rörigt.
Och det eventuella passet på eftermiddagen skulle de ha med någon som redan finns på fritids. Vem? M har inte förtroende för någon av de som jobbar på fritids. Det finns en anledning att hon så gott som aldrig vill vara kvar på fritids efter skolan.

Så det var deras lösning för våren. Vi pratade en hel del om hur jobbiga rasterna och idrotten är för M men där kommer hon inte få något extra stöd. Detta trots att både vi och läraren förklarar att det måendet tar hon sen med sig in i klassrummet och påverkar hur hon lär sig på nästa lektion.
Fick höra vad hennes idrottslärare bla skrivit till utvecklingssamtalet:

"Molly gråter varje gymnastik lektion, vilket har med hennes diagnos att göra. Det finns inget hennes kompisar eller jag kan göra för att hon inte ska gråta. Jag pratar med henne över vad hon tycker jobbigt när hon har gråtit klart är hon med igen. Hon behöver träna på att komma över de jobbiga sakerna och fortsätta även om det känns jobbigt. Molly behöver träna på orientering och koordinationen."

Hennes lärare berättar att hon sitter väldigt mycket på en bänk på idrotten och att hon aldrig är med hela lektioner. Happ! Jag försökte förklara att M inte kan "träna att komma över de jobbiga sakerna" själv utan att hon behöver vuxenstöd men det fick inget gehör.

Istället pratade de om att ordna så att kulgympan skulle starta igång igen (en gympa i mindre grupp för de med extra behov av grovmotorisk träning som M gillat förr men som de inte haft den här terminen). Fint så....men när både vi och hennes lärare försökte få svar på vad hon skulle göra när de andra barnen i klassen hade idrott fick vi inget svar. Det är ingen lösning att hon sitter på en bänk och gråter 2 gånger i veckan.

Men som sagt....på rasterna kommer hon inte få något stöd alls.

Och vad det gäller lunchen (som jag tor alla elever upplever som jobbig) så önskade jag att de skulle få äta i eget rum i den lilla gruppen. Bit.rektor skulle titta på om det gick att lösa.

Så det var planeringen till våren. Till hösten är det tänkt att de ska ha en egen lärare på heltid i den lilla gruppen och att de som klarar att vara integrerade i sin vanliga klass ska vara det utefter förmåga. Men självklart kommer de ha idrott, musik, bild och slöjd i sin vanliga stora klass. Utan extra vuxenstöd.

Beslutet att starta den här gruppen har fattats av rektorn men de behöver få det godkänt av min "favorit" på kommunen. Antar att det handlar om att de behöver få mer pengar för att driva den här gruppen än vad barnen har i tilläggsbelopp idag.

Jag fick förresten svar på Ms tilläggsbelopp. 93000 :-/termin får hon. Enligt dem det största tilläggsbeloppet som barn får i Nacka kommun. Tycker att det borde räcka till en hel del. Visst inte en hel lärarlön, men om de är 5 barn i gruppen borde väl även de andra rimligen ha tilläggsbelopp?

Så mötet med kommunen skulle de ha i mitten av januari. Då skulle de även ta upp att vi vill flytta M till en annan skola och stötta oss i det. För som biträdande rektorn sa att även om M går någon annanstans så kommer de ändå behöva den här lilla gruppen.
Får hoppas att skolan lyckas trycka till kommunen ordentligt. Även habiliteringen skulle ha möte med henne 10/1 och försöka påverka angående M.

Nytt möte i slutet av januari eftersom jag hävdade att inte inte gick att formulera ett åtgärdsprogram efter det vi pratat om på dagens möte. Man kan inte ha ett åtgärdsprogram med en massa eventuella- och kanske-lösningar.

På hundmässan <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar