onsdag 11 december 2013

Hur är det?

Det ligger en hel del i det där...att när man först inser att man har nått den där punket av utmatningsstress/utbrändhet och accepterat det...så mår man först mycket sämre.

Jag skulle vilja skriva mycket men känner mig mer eller mindre korkad. För jag tappar ord och tankar bara jag flyttar mitt fokus ett par millimeter. Jag har listor på allt på allt. Saker som ska göras, saker som ska sägas, saker som ska handlas...

När jag vaknar på morgonen känns hela kroppen som bly. Nej, det är inte vanlig trötthet för att jag sovit för lite. Det är en blytyngd i armar och hela kroppen som gör att det tar mig lång tid att ens ta mig ur sängen.....och då har huvudet alls inte vaknat.
Då ska jag vara pedagogisk och väcka mina fina med alla rutiner som vi har här hemma för att morgnarna ska flyta.

Det går knappt. Det blir mycket mer konflikter mellan M och P. För mitt huvud hinner inte genskjuta konflikterna i förväg som jag brukar.

Idag blev dagen lite bättre. Gick och la mig och sov 8-10 efter att barnen gått till skolan. Sånt käns som ett slöseri med tid men när jag vaknade så var jag vaken. Visst, fortfarande med samma energilöshet men ändå utan samma blytyngd i kroppen.

Så idag har jag lyckats med vad jag förutsatt mig.
Jag har diskat, bakat saffransbiscotti och gått till affären.

När jag kom hem igen insåg jag att jag glömt att hämta Pontus gympaskor från bilen i garaget. Orken gick ur totalt. Hur ska jag klara av att hämta dem? Han får ha gympa barfota imorgon....
Som tur var så fick jag veta att gympan imorgon var inställd.

Resten av min dag ser ut som följer:
Baka lussebullar med barnen.
Diska om orken finns?
Göra läxan med Molly.
Laga mat och äta den förstås.
Se på julkalendern
Pontus ska duscha
Natta Molly
Läsa högt för Pontus

Det här är ett minimum. Det är ganska många timmar 14-läggdags, men jag behöver mycket pauser. Jag försöker skala bort allt. Tvättberget växer... Men det är vad jag klarar.Sen när jag själv lägger huvudet på kudden så sätter hjärnan igång. Och det brukar ta ett par timmar för mig att lyckas somna...Ond cirkel. Måste bli bättre på att tänka på ingenting.

Nu kom Molly hem. Med "gnäll" i rösten som gör att jag måste ta ett djupt andetag. Hennes skor är leriga. En sak till att skriva på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar